söndag 2 juni 2013

Dagen efter, en bildredigeringsdag

Det finns olika sätt att tillbringa sina söndagar på. Jag ska inte tala mig varm för mitt val idag. Under lördagen fotograferade jag dels IFK Nyköpings möte mot Gideonsbergs IF på vackra Folkungavallen och dels sista halvtimmen av Nyköpings BIS möte mot DFK Värmbol på mindre charmiga Rosvalla. Allt i det ständigt närvarande regnet. Med nästan tusen bilder på minneskortet var grovsorteringen klar igår kväll men jag sparade urvalet och all bildredigering till idag.



Jag tycker av någon sjuk anledning att det är ganska rogivande att sitta med den bildredigering jag gör vid fotbollsfotografering. Bilderna ska rätas upp, beskäras, kontrasten ökas och skärpa justeras (anpassat för webben.) Men det tar väldigt lång tid.



Lördagens fotbollsfotografering blev inte enkel p.g.a. regnet. Det var så låg himmel så jag blev tvungen att skruva upp kameras ISO-inställning till 1600, vilket får anses som extremt mitt på dagen. Dessutom fotade jag med ett golfparaply inklämt under vänsterarmen...




Så från mig blir det inga naturbilder, macrofoton eller fågelstudier idag. Det spar vi till en annan dag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar