måndag 17 juni 2013

I änden av en flygplats

Måndagskvällen ägnade jag åt en fotbollsfotografering. Dammatch på Krikonbacken mellan Hargs BK 2 och Gnesta FF i division 5. Den ljumma sommarkvällen i midsommarveckan drog förvånansvärt stor publik för att vara lägsta divisionen, ca 75 åskådare satte sig tillrätta under matchen. Bilderna från matchen ska jag jobba vidare med under tisdagen och få ut på fotbollsbloggen tillsammans med en kortare matchrapport.

När matchen var slut var klockan 20.45 och jag begav mig hemåt. Men innan kvällen var över hann jag med ett stopp vid Skavsta flygplats västra ände (man svänger in vid Fjällskär på väg mot Stigtomta.) En kortare promenad i spännande miljö och solnedgång! Jag kom fram till stängslet som sade att "hit men inte längre". Och där fanns något som liknande ett stenbrott där berg sprängts och en grund vattensamling bildats. Förutom ett par iakttagna harar såg jag spår av rådjur men också allsköns fåglar. Korp (!), svalor, tofsvipor, skrattmåsar och några strandpipare hann jag i alla fall identifiera. Några av dem fastnade på bild.

Solnedgången var fin och inspirerade till några bilder. Jag hade också tur som hann se tre plan starta från flygplatsen. Jag hoppades även få se något plan gå ner för landning, men det blev inte så denna gång. (Jag bör nog kolla upp rutterna innan jag åker dit nästa gång.) Jag valde ut 8 bilder av de 40 jag tog. Hoppas de kan vara till behag!

Vad jag kan förstå är detta en strandpipare (större eller mindre, det är frågan.)
Korpen lättade när jag kom för nära.
Stenbrottet erbjöd en Mars-lik miljö.
Lupinerna växte tätt.
Flygplanen har precis lämnat startbanan.
Gräs i motljus. Och nu är det inte kul att ha hösnuva, jag lovar...
Mer gräs i kvällssolens sista strålar.
Månen ville också vara med på ett hörn.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar