måndag 3 juni 2013

Fästing-varning

Ivrig att få till några närgångna bilder på blommor och insekter har jag nu på morgonen krupit runt i gräset som kantar vägen runt Salinge här utanför Stigtomta. Det är ett öppet jordbrukslandskap och om jag kunde en tiondel av namnen på alla sorters blommor som förskönar omgivningarna just nu skulle jag vara glad. Risken att en och annan fästing hittat ett värddjur i form av en Jansson är ganska stor...

Ok, jag vet, maskrosbilder har jag visat förr. Denna är lika kal som jag högst upp...
Gul blomma. Vi kan stanna vid det då sorten är helt obekant för mig.

Jag kom förbi Salinge och Tallstugan där ena sidan av vägen kantas av en skogsdunge. Och där nere i vegetationen satt en liten björnbärssnabbvinge på en smultronblomma. Som tur var kunde inte den ganska bestämda vinden komma åt fjärilen och det gav mig chansen att avbilda den.

Björnbärssnabbvinge på smultronblomma.
Detalj av björnbärssnabbvingen.

Några meter från den lilla fjärilen tog jag chansen att avbilda en ivrigt blommande skönhet som senare i år förhoppningsvis ska lysa upp marken med sina röda bär. Lingon.

En hel klase med lingonblommor.

På andra sidan skogsdungen öppnar det upp igen och vägen kantas av lysande vackra blommor. Åter en blomma som jag inte kan namnge, men fota går ju ändå!




Längst min promenad på grusvägen hade jag flera gånger sett tistelfjärilar flyga förbi. Och äntligen fick jag syn på en som satt still på vägen och lät sig fotas. De är inte lätta att se när de fäller ihop sina vingar.

Tistelfjäril.
Tistelfjäril.

Och här kommer en tredje blomma som hos mig får förbli namnlös, tyvärr. Den blåa lilla blomman är bara ett exempel vad som pryder dikeskanterna och bryter av allt det gröna som annars växer där.

Liten, liten blå blomma i dikeskanten.

När Salingerundan når Stigtomta samhälle igen är Kavlinge en av de första byggnaderna man ser. Och jag intog lågläge för att fota huset i grodperspektiv med det utblommade maskroshavet framför mig.

Kavlinge i Stigtomta.

I och med detta tackar jag för idag!

2 kommentarer:

  1. Kavlingebilden är lika med svensk sommar. Jag har haft tre fästingar i år, hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr fick jag nypa en i förra veckan. Lite orolig eftersom jag inte tagit några sprutor, vilket man nog borde göra när man bor i våra trakter...

      Radera