måndag 24 juni 2013

Fotbollsfoto i Västerås

Söndagen veks i sin helhet åt fotbollsfotografering och bevakning av en dammatch i Västerås. Att hela dagen gick åt kan förklaras med att jag följde med i spelarbussen och därmed tickade timmarna iväg både före och efter själva matchen. Det visade sig dessutom att jag var ensam bland de lokala medierna att bevaka matchen vilket är lite ovanligt då både lokaltidningen SN och lokalsporten.se annars brukar ha koll på IFK Nyköpings division 1-damer (även på bortamatcherna.)

Min bevakning bestod i en "inför-text" där jag rapporterade de avgörande händelserna i kommentarsfältet. Jag fotar sedan inte bara under matchen utan försöker hinna med något twitter-inlägg samt för anteckningar på papper till den efterföljande matchrapporten. Men primärt är att hinna fota så mycket som möjligt och gårdagens match gav ca 600 bilder på minneskortet varav hälften gick i papperskorgen vid granskning och ungefär 70 stycken publiceras på bloggen och i bildgalleriet.

Jag har valt ut några av bilderna även till denna fotoblogg. Några är med i mitt tidigare urval, andra är med bara här. Jag tycker de är representativa för mitt fotbollsfotograferande eller representativa för matchen igår (som för övrigt IFK Nyköping lyckades vinna med 2-0 över Västerås BK 30.) Matchen utspelade sig huvudsakligen i molnigt väder även om solen då och då tittade fram.

IFK Nyköpings Hanna Persson i blått.
IFK Nyköpings Sofia Sjöberg vinner nickduell.
BK 30-spelaren med fokus på bollen.
IFK Nyköpings mittfältare Edina Begovic framför publiken.
IFK-spelaren kom sent in i situationen. Gult kort, jo tack.
Mål-jubel-bilder blir det en del av vid fotbollsfotografering. Inte alltid dåligt.

Jag försöker alltid fånga några bilder runt matchen också. De kan vara bra för att beskriva omgivningarna eller omständigheterna runt själva fotbollsmatchen. Eller annars är de bara roliga att plåta helt enkelt. Är någon annan media på plats brukar jag i regel alltid försöka ta någon bild på dem för bloggens skull. Igår var jag alltså ensam från Nyköpings-området men VLT hade skickat ut en fotograf som var på plats under hela matchen.

VLT:s utsände fotograf Rune Jensen gömmer sig bakom Canon-utrustningen.

Konstnärligt utsmyckad konstruktion nedanför planen.

Jag avrundar med en bild, för övrigt den allra första jag tog när jag kom på plats vid Ringvallen, som jag tycker är lite intressant. Åtminstone intressant utifrån det perspektivet att förbudsskyltarna måste ha satts upp av någon anledning men att det kanske bara är den som satt upp skyltarna som sett problemet...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar