torsdag 6 juni 2013

Vi går vid vår å, del 2

Onsdagens vandring längst Nyköpingsån uppe vid Hållet i Nyköping var en trivsam historia. När klassen jag följde slog sig ner på den fina ängen för att fika blev det tillfälle att fotografera ett par av alla de blommor som växte där. Solen sken från klarblå himmel och eftersom det var mitt på dagen så blir inte ljuset så spännande. Ungefär som en halogenlampa rakt uppifrån...

En av alla innevånare på ängen.


När klassen tog del av en berättelse om Nyköping förr i tiden så jagade jag insekter som besökte ängen. En balansgång mellan att vilja komma så nära som möjligt men ändå inte skrämma iväg dem.

Bi

Vackrast av dem alla var jungfusländorna som fanns i flera utföranden. Jag ger några exempel här nedan:

Metallicblå jungfruslända på eklöv.
Metallicgrön jungfruslända på hasselblad.
Detta torde också vara en jungfruslända även om färgerna är återhållsamma.
Jungfruslända med skugga genom bladet den sitter på.

För att komma tillbaka till utgångspunkten vid Cykelbron gick vi över hängbron och tillbaka på motsatta åstranden. Där var det bäverfällda träd att snubbla över, lervälling och svårpromenerat men ändå vackert. Gummistövlarna jag och många med mig svettats i hela dagen kom äntligen till pass.

Jag avslutar med en bild på en nykläckt trollslända som satt och torkade sina vingar i strandkanten. Den var inte kapabel att flytta på sig trots barnens ivriga försök att peta på den... En liten strimma solljus lyste ner på den bland grenverket och det var räddningen för sländan men också för mig som annars inte hade haft något fotoljus alls för den närgångna macrobilden.

Nykläckt trollslända. Du bör klicka på bilden för att maximera storleken. Ögonen är häftiga!

Ha en härlig nationaldag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar