lördag 1 mars 2014

I HSM:s fotspår

Första dagen i årets första riktiga vårmånad mars var en råkall historia med varierande grader av duggregn. Brrr så kallt det har varit trots att termometern lyckats hålla sig över nollan. Huvuddelen av familjen har tillbringat en heldag i Gripenskolans nyrenoverade idrottshall eftersom näst yngsta dottern och alla hennes lagkamrater spelat en inomhuscup i fotboll. Samling 08.45 och sista matchen var klar kl 16.40. Träsmaken i baken går inte över och då passade jag ändå på att både fotografera en massa fotboll men också ta mig ut på en timslång promenad.


Under min promenad slapp jag glädjande nog nederbörd men det var trots det ruskigt oskönt ute. Eftersom vi var i Högbrunnsområdet tog jag svängen genom Hemgårdsområdet och sonderade terrängen runt Kungsladugården. Det är mycket sällan jag rör mig i området nuförtiden men av mina 12 skolår har 9 av dem klarats av just i detta område.


Jag var långt ifrån ensam att vara ute och promenera denna lördagsförmiddag. Däremot var jag rena ungdomen i sällskap av de andra vandrarna. En trevlig pratstund med en äldre dam om en rovfågel över fälten hann jag också med. Och en äldre herre brände förbi mig som om karln hade haft eld i baken.


Ett ständigt närvarande fotomotiv idag var all graffiti som bombats på varje plan yta som fanns tillgänglig. Jag kände tydligt att HSM:s tag var väldigt överrepresenterad vart än jag tittade.




Men det verkar finnas fler klottrare än just HSM som varit framme. I brist på naturens egna färger en sån här dag lyste i alla fall graffitin upp väldigt mycket!



De gamla bodarna/garagen i området är välfotograferade. Och välanvända. De flesta börjar att ge sig för tidens tand och en bod har t.o.m. fallit offer för eldens lågor.



Min "sportkamera" fick betjäna mig på dagens promenad. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är något lite extra med bildfilerna den kameran levererar. Den är inte högupplöst och sensorn är direkt omodern men jag tycker oftast den ger så "krämiga" råfiler att den slår bl.a. min fullformatskamera i flera situationer.


Det finns fog att utropa mars till en vårmånad. Idag på morgonen när jag tvingades till en extra repa mellan Nyköping och Stigtomta såg jag mina första två tofsvipor på fälten längst Larslundsrakan. De gillar att hålla till där och nu har de kommit tillbaka när vintern släppt sitt grepp. Kul! Och som avslutning kan jag bjuda på ett knippe snödroppar som satt vid en husgavel på Liljas Väg i Högbrunn.



Ha en fortsatt förträfflig helg!

4 kommentarer:

  1. De gamla bodarna vid Hemgården är spännande fotoprojekt, inte minst i svartvitt och du har med bilden i inlägget lyckats mycket bra.

    Själv är jag inget fans av graffiti, om den inte förekommer på lagliga graffitiväggar. Det finns där graffiti som är rena konstverk, men det klotter man ser på husväggar är inget annat än ren vandalism och det känns patetiskt att ungdomar inte kan skapa uppmärksamhet på andra vis än att förstöra andras egendom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på vissa av dessa exempel på graffiti måste ha tagit ganska lång tid att åstadkomma förstår man att vandalerna måste hitta platser där de kan få agera ostört under en längre tid. Och jag kan tänka mig att de bortre delarna av Hemgården inte är de folktätaste delarna av vår stad. Det har "alltid" sett lite sjaskigt ut i området och jag undrar om det inte blivit ett par snäpp värre de senaste åren.

      Radera
  2. Ooops den graffitin bröt verkligen av stilmässigt i inlägget. Roligt att bli överraskad. :)
    Men som den obotliga (?) bildromantiker jag är, blir det ändå den första bilden med den vackra, vissnade hortensian som mina ögon väljer som favorit. Jag tror inte ens den bästa florist hade kunnat komponera en mer finstämd bukett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmed den röda tegelväggen på gymnasieskolans rektorsbyggnad växte denna buske. Jag är inte säker på att det är hortensia eftersom den sträckte sig upp flera meter längst väggen, men de vissnade blommorna ser verkligen ut som hortensia-kronblad. Nåväl, jag håller med dig om skönheten i det naturen så ljuvligt ordnar medan det vi med mänsklig hand åstadkommer inte når lika långt!

      Radera