onsdag 2 juli 2014

Plötsligt, en sommarkväll!

Nejdå, jag har inte legat på latsidan. Om någon nu skulle tro det. Jag har haft att stå i, rent fotografiskt i alla fall. En tur till Eskilstuna i söndags för att bevaka en match i Damallsvenskan och tidigare under tisdagskvällen en titt på beachvolleyboll vid Frisksportartorpet i Nyköping. Någonstans mitt mellan dessa aktiviteter hann jag även med en långpromenad i kvällsljus. Ett försiktigt kvällsljus eftersom solen huvudsakligen gömde sig bakom en ganska dramatiskt molnklädd himmel.

Stenstorp utanför Stigtomta

Jag ska hålla dagens text kort då timmen är sen. Dessutom är det många bilder som får tala istället. Jag gick rundan under måndagskvällen och tog med mig mitt 135 mm-objektiv. De flesta av dagens bilder skiljer sig inte så mycket från de jag brukar ta med mitt macro. Det är bara det att närgränsen på 135 mm-objektivet är beskedliga 90 cm så några insektsögon blir liksom inte aktuellt att fotografera.

Hemma väntar blåklockorna på att slå ut
Rallarrosorna är nu på gång
Rallarrosens skönhet ska inte underskattas!

Jag testade att ta bilder med både kort och så långt skärpedjup som ljuset tillät. Jag valde emellanåt att närma mig motiv i siluett mot himlens ljus och detta kräver mer övning för att bli riktigt bra (ser jag nu när jag tittar på bilderna.)

Gräs i dikesren

Det blev lite djur också på promenaden! Och mixen är nästan obetalbar, rådjur och struts.

Se där, där står ett rådjur och spanar på mig
Strutsen var både närmare och mer ilsken
Hjärnan sägs vara mindre än strutsen öga

Jag återgår till ordningen "växter" istället. Någon risk för att bli utfräst eller att motivet springer iväg föreligger inte med blommor och gräs!



Blåklint på sädesfält
Vallmo i kanten av gärdet

Och vad vore en promenad utan en bild på ängshaverroten? Den kommer visserligen att fortsätta blomma ända in till hösten men är allt för svår att motstå då jag ser den.

Ängshaverrot i kvällsljus

Hemma blommar doftschersminen finare än någonsin. Efter förra vintern var den totalt nedtryckt och hade ett minst sagt mediokert 2013. Vem hade inte det förresten...? I år är den finare än den någonsin varit tidigare och jag var tvungen att ta några bilder för att minnas detta.

Doftschersminen doftar smultron och är i sin fulla prakt just nu

Jag avrundar med de två sista bilderna från promenaden i måndags kväll. Innan solen gick bakom ett moln för gott hann den lysa upp en rallarros i kanten av vägen. Gyllene kvällssol gör mycket för en bild.

Rallarros

Den sista bilden föreställer Stigtomta Kyrka och vägen in mot samhället. De sista strålarna trycker sig genom kanten på molnet innan det mörknar för kvällen och därmed försvann det sista ljus som var värt något ur fotosammanhang.

Stigtomta Kyrka

Nu är det god natt!

4 kommentarer:

  1. Siluetter görs sig alltid, oavsett motiv.
    Gillar Rallarrosen bäst, då den riktigt strålar sörmländsk sommarmorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska jobba vidare med kameran och inställningarna för att behärska siluetterna bättre. Det kan vara effektfullt om det hanteras rätt. Morgon- och kvällsljus är häftigt och oftast mycket mer spännande än det ljus som finns mitt på dagarna.

      Radera
  2. Trevliga reportage och önskar Trevlig Resa också!!
    Sist vi var iväg var till La Gomera 2005 när frugan fyllde 50...fin ö...dags snart igen?...kanske Turkiet eftersom man kan flyga från Skavsta dit...får se...det är det där att komma sig för...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Skavsta ligger onekligen på väldigt bekvämt avstånd. Nu får vi masa oss ner till Norrköping för att flyga denna gång men det känns i alla fall bättre än Arlanda som verkligen ligger på fel sida om Stockholm.

      Radera