fredag 3 maj 2013

Bland knoppar och vitsippor

Trots ihärdig blåst gick jag under torsdagskvällen en sväng ut i naturen med mitt macroobjektiv monterat på kameran. Inspirerad av mångas fina vitsippsbilder styrde jag stegen mot sluttningarna som kvällssolens strålar nådde. Men med vaket öga fanns det andra små och större detaljer att föreviga. Vid något tillfälle var jag tvungen att hålla fast grenen som knoppen satt på för att inte vinden skulle skapa rörelseoskärpa.

Lövträdsknopp genomlyst av kvällssolen.
Knoppen i siluett med solen som bakgrund.

Där det en gång funnits en trädgårdsavfalls-tipp har kaprifolen naturligtvis slagit rot. Och det är en tidig växt vad gäller att veckla ut bladen.

Kaprifolen har bråttom, väldigt bråttom, på våren.

När jag ändå är i farten bjuder jag ytterligare ett par lövträds-ungdomar som vill utvecklas till något mer än en oansenlig knopp (eller tuss som i det senare exemplet.)




Skumma växter i olika stadier har jag varit inne på tidigare här i bloggen. Så nedanstående bild matchar det temat ganska väl!

Lite vidbränd i toppen (precis som jag...)

Hur var det då med alla vitsippor jag tänkte mig avbilda? Jag avslutar med 4 bilder där vitsippan tillåts inneha huvudrollen. Inte bara för att den kan utan för att den sannerligen förtjänar det.

Lite försiktigt tillknäppt.
Stolt utsträckt mot himlen.
Fullt öppen och vänd mot solen.
Tillsammans i ett grön-vitt hav. Men inte Bajen-supportrar!

Så fick det bli den här gången. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar