måndag 20 maj 2013

Macroljus efterlyses

Skogspromenad som start på dagen. Inte illa, kan rekommenderas för den som har möjlighet! Men hur harmonisk jag än kände mig i sinnet av doften i den fuktiga skogen och intrycken från de tonsäkra fågelsångarna stördes mitt estetiska sinne en smula av att det låg ett ljusdämpande täcke av dimmoln på himlen. På kameran satt macroobjektivet och är det något man behöver mycket av när man fotar macro så är det ljus (och stadiga händer samt vindstilla förhållanden.)

I skogens skugga blev jag tvungen att ställa in kameran så att skärpedjupet blev väldigt, väldigt kort. Det kan vara trevligt i många bilder men det kan, som du kommer se här nedan, bli lite för kort också. Jag ska inte fördjupa mig i teknikaliteter utan drar på med några försommarbilder istället!

Förvildat fruktträd i full blom i skogskanten.
Allt växer, så även granarna som skjuter skott för fullt.

Jag kom ut på andra sidan av den mysiga "trollskogen" och fann att eken på gärdet upp mot gården Rogsta nu antagit en grön färgdräkt. Jag ska se till att återkomma till detta träd som speglar årstiderna ganska bra.

Eken är nu försiktigt grön i tonen.

Jag vände på klacken och gick tillbaka till skogsstigen. Och i och med det fick jag åter pressa upp ISO-talet och vrida på bländarinställningen. Vi kan väl låtsas att det korta skärpedjupet är avsiktligt och se på bilderna som konstnärligt subtila...?!

Daggkåpan har fångat upp lite av nattens regn och fukt.
Tordyveln passerade framför mig på stigen.

Efter en stunds promenad och en mindre väl vald genväg kom jag ut ur skogen i sydlig riktning och jag skuttade över TGOJ-spåret. Jag insåg att jag blev iakttagen på håll av ett rådjur som var på helspänn.

Rådjuret såg mig långt före jag såg det.

När jag gick på grusvägen som löper parallellt med järnvägsspåret såg jag att en del grässorter nu luddar ner omgivningen och jag kom på att det snart är dags att fylla på förrådet med allergimedicin. Ett ödets ironi att behöva bli gräspollenallergiker när man tycker så mycket om att vara ute (och sedan flera år också älskar att hänga vid fotbollsplaner.) Nej, jag kommer inte att växa ifrån allergin eftersom jag skaffade mig den när jag var knappt 30 år.

Gräspollen-elände på gång.

Over and out!

2 kommentarer:

  1. Din ek ser ut som ett bra fotoprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fotat den av och till i ett par år men det var först när jag såg dina ek-bilder som jag såg den riktiga potentialen. Smart att välja exakt samma position regelbundet för att sedan sammanställa bilder från olika årstider och ljusförhållanden m.m.

      Jag får väl se till att hitta en fix punkt att fota från och använda samma utrustning så kan jag också ha en serie bilder på sikt! :-)

      Radera