tisdag 28 maj 2013

Hussvalorna vid Skillra

Det fanns bara tid för en kort morgonpromenad idag. Trist, det är helt underbart väder och jag hade verkligen velat vara ute längre. Nåväl, som oftast då jag bara ska ta en halvtimmespromenad så gick jag den lilla rundan förbi gårdarna Skillra och Åsby. Jag valde att rigga min "sportkamera" med långa teleobjektivet för att fota en och annan flygande fågel. Kameran är ett gammalt proffshus, den erbjuder helt underbara bildfiler men upplösningen är verkligen inte märkvärdig med dagens mått mätt. (Kameran lanserades 2007 med ca 10 mpixel.)

På vägen mot Skillra fastnade jag åter för syrénens skönhet.

Syrén.

Vid Skillras stora lada vimlar det av svalor. Några ladusvalor men hussvalorna är i majoritet. Under takåsarna har de byggt sina bon.

Hussvalornas bon balanserar tryggt på takstolarnas överhäng.

Jag hade svalor över huvudet hela tiden men idag kan jag inte bjuda några bilder på svalor över himlavalvet. Jag koncentrerade mig på aktiviteterna runt bona där jag gissar att den ena i svalparet ruvar på små ägg.

Hussvala.
På väg ut för att jaga fler insekter.

Jag kommer garanterat att stå vid Skillras lada fler gånger och sikta på svalorna. De är fantastiska flygare och manövrerar snabbt som attan i luften.

Skillras kossor. Mestadels ungdjur så någon Bregott-fabrik är det inte.

I allén efter Åsby fick kastanjeträdet ännu en gång släppa från sig ett motiv. De blommar väl inte så länge till så det gäller att passa på!

Blomstängel på kastjaneträdet.

Ha en underbar dag!

3 kommentarer:

  1. Det är något speciellt med kor. Det ligger en gård någon kilometer från där jag bor. Den är väldigt liten, bara ägaren, en äldre kvinna och hennes ende anställde en gubbe i ungefär samma ålder. Jag har varit där med kameran ett par gånger. Ibland traskar jag ner till kossorna och plåtar lite, väldigt avslappnande av någon anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kossor ser ut att ta det lugnt i alla lägen. Om de är nyfikna döljer de det ganska bra. Men tyvärr måste jag konstatera att de ser lite "dumma" ut när de står och tittar tillbaka på mig. Men det är trevligt att gå bredvid kohagarna och ta del av den svenska landsbygden!

      Radera
  2. Jag svängde förbi "min" bondgård igår. Gubben var där och skulle precis flytta kossorna, eller tjejerna som han kallede dom. så jag tog några bilder.

    SvaraRadera