söndag 27 april 2014

Björkdungen

Idag tog jag en promenad till björkdungen vid Mårtenstorp. En fin liten gård som jag brukar passera när jag går runt Stigtomta skrot och strutsfarmen. Sommarvärmen innebar t-shirt och trots den förhållandevis lätta klädseln blev jag svettig av promenaden. Makalöst väder just nu.

Citronfjäril på maskros

Jag lät vidvinkelzoomen luftas idag. Skruvade på ett polarisationsfilter och sedan lade jag den minsta av mellanringarna i byxfickan för några tänkta närbilder. Innan Skillra gällde det att andas genom munnen. Den nygödslade åkern där det brukar odlas fodermajs gav ifrån sig en doft som fick luften att dallra...

Mårtenstorp med björkdungen bakom sig.

Det finna vädret verkade inte ha lurat ut någon annan på promenad. Såg inte till en endaste människa under förmiddagen. Märkligt, något bra på TV lär det knappast ha varit denna sena aprilsöndag.





Jag vet att träden lutar i den tredje björkbilden. Jag vill ha det så även om det kan anses vara en bieffekt av 17 mm-läget på vidvinkelzoomen. Nåväl, efter ett antal bilder med vidvinkel och ordentligt tilltaget skärpedjup så var det dags för mellanringen och ett par närbildsförsök. En iakttagelse när det gäller mellanring på vidvinkelzoomen är att det endast är i 40 mm-läget som det går att få någon skärpa. Vidvinkligare än så och jag kan inte sätta skärpan alls.

Vitsippa med mellanring och största bländaröppning på zoomen (f/4.0)
Maskrosor och bländaröppning f/14 med mellanring på zoomen.

Nehej, dags att göra lite nytta nu då. Ha en fortsatt fin söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar