söndag 13 april 2014

Salingerundan med sällskap

Det blev en ordentlig långpromenad idag för första gången på flera dagar. Det borde jag ha dåligt samvete för och det har jag. Inte för att jag tvunget måste gå långt varje dag. Nåväl, särskilt avkopplande för knoppen blev det inte eftersom jag fick med mig 11-åringen runt Salinge. Hon kan prata hon. Oavbrutet.



Vi löste den nyuppsatta frågan vid Tallstugan. Varje söndag under april byts veckans fråga ut och självklart hoppas vi på framgång när vinnarna ska lottas fram på Valborgsmässoafton. Jag skulle kunna tänka mig ännu en uppsättning muffinsformar som jag lyckades vinna ifjol. Apropå förra året så plockar jag fram en bild från den 11:e april 2013.

Tjälen kvar i marken, en hel del snö och avsevärt kallare än i år. 11/4 2013.

Dagens runda innebar att vi utsatte oss för de mycket hårda vindar som råder. För 11-åringen på cykel blev den första halvan av Salingerundan bekväm eftersom hon i princip inte behövde trampa på pedalerna för att ta sig framåt. Lite tjurigare på tillbakavägen dock.

Vitsippor med mellanring och vidvinkelobjektivet.

Jag gjorde ett par dumma försök att fota ett par närbilder. Dumt eftersom vinden gjorde att växterna inte var stilla överhuvudtaget. Nu hade jag valt 17-40 mm-objektivet på kameran och en mellanring i fickan som jag testade ett par gånger.

Den mystiska buskväxtens blomställning.

Jag gav upp närbildsförsöken och plockade åter ner mellanringen i byxfickan och såg till att ta ett landskapsfoto föreställande en av gårdarna i det som rimligtvis kan kallas min hembygd. Starrlösa är en gård som ligger precis i utkanten av Stigtomta.

Starrlösa rakt fram och långt till vänster skymtar Kavlinge.

Vi kämpade oss fram i motvinden hela vägen hem och var i alla fall nöjda med att ha varit ute i en och en halv timme. Frisk luft måste vara bra! Och i och med detta övergår resterande del av dagen till födelsedagsfirande nummer 3. Det ska märkas att fylla 11 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar