fredag 4 juli 2014

En smula värme till lunch

Det blev ju både molnfritt och varmt idag. Och då passade jag på att ta en lunchpromenad ute på Skavsta. Inget revolutionerande i det. Mer anmärkningsvärt att det småregnat de flesta av dagarna den senaste tiden och då har promenaden på lunchen uteblivit. Synd.



Dagarna tickar på. Jag har fortfarande inte semester, det dröjer en vecka till. Kanske hinner det bli lite varmare i både luft och vatten under den arbetsveckan vilket underlättar när det gäller att hitta på skoj saker med barnen. Bada brukar gå hem!



Jag har innevarande vecka satt mig i sysselsättning med sportfotografering så det står härliga till. Jättekul men också tidskrävande som sjutton. Mängder med bilder ska gås igenom efter varje tillfälle, urval och redigering och uppe på det bloggskrivande. Innan veckan är slut hinner jag med ett par sporter till, hoppas jag. Sedan är det sommar-koma i idrottssammanhang och då ska jag se till att vara ledig på riktigt.




Förhoppningsvis kan jag ta mig mer tid till att fota insekter och blommor. Idag insåg jag hur rikt insektslivet blivit nu när vi kommit in i juli. Mängder av olika fjärilar fladdrade runt när jag gick till Stora Berga för att titta på stenhögarna som ännu ingen stenkonstnär gett sig på.




Kvällen ska nu ägnas åt att äta middag utomhus. Ja, timmen är sen, men det har varit barnkalas i huset och nu äntligen börjar vi skönja ett visst helglugn. Och för första gången på evigheter är temperaturen så tilltalande att det går att sitta utanför huset.



De ständiga VM-matcherna i fotboll har jag nästan lyckats missa helt och hållet denna gång. Trots bra TV-tider. Det får bli ändring på det ikväll då jag spetsar in mig på matchen som börjar klockan 22.00. Det kan ju vara bra att se lite herrfotboll någon gång ibland så att jag inser hur mycket roligare det är att titta på damfotboll där inte spelarna filmar, fuskar och ligger och rullar runt i påhittade skador hela tiden.




Jag avslutar med att önska dig en riktigt härlig helg!

4 kommentarer:

  1. Haha, det försvaret för att titta på VM-fotbollen har inte min man angett ännu i alla fall, att det är för att man ska uppskatta damfotbollen ännu mer. Min egen karriär inom fotbollen är en spark på motståndarens smalben i 10-årsåldern (jag kunde alltså inte ens träffa bollen) och en urtråkig träning i 15-årsåldern.
    Härliga blomsterbilder. Jag gillar verkligen hur du har lyckats fånga den gyllene gula tonen i penningbladets blommor. En växt som jag både odlar och rensar som ogräs... Och smultronet smakade väldigt gott antar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla ursäkter är bra men bara en kan vara bäst...

      Tack, nu vet jag att det heter penningblad och slipper alltså slå upp det i floran. En söt liten växt med sina revor men jag förstår också att de kan vara svåra att få bukt med. Dessa växte i dikeskanten utanför min arbetsplats och där förgyllde de sin omgivning i alla fall!

      Smultronet fick sina sekunder i rampljuset innan det försvann ner i mitt svalg. Varmt och sött, smaksatt av solens livgivande strålar.

      Radera
  2. Bara en vecka kvar för mig också Lasse. En vecka som lär sega sig fram, men den som väntar på något kul...
    Gillar bilden på baggen bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd att det kommer att bli så mycket att göra den kommande veckan på jobbet att tiden bara kommer att rusa fram. ;-) Å andra sidan kan jag inte gå på semester förrän jag har "gjort klart" vilket kan innebära någon dag till med arbtee in i nästa vecka. Folk verkar vilja ha lön även i juli...

      Radera