söndag 13 juli 2014

Näset i Vrena

Efter att ha suttit inomhus länge och väl under söndagen tog jag slutligen beslutet att familjen borde ta sig ut en sväng. Inomhusvistelsen kom sig av den fasta övertygelsen att det utlovade och behövliga regnet äntligen skulle komma. I helsicke heller. Mulet och blåsigt, ja, men varken regn eller särskilt svalt.

Jag övertygade hustrun och de två yngsta döttrarna att det var till Vrena vi skulle åka. Vrena? Jo vars, man kan göra tillfälliga strandhugg där. Jag drog i handbromsen när vi kommit till Mårtens vall, idrottsplatsen, och sedan gick vi varvet i det fina motionsspåret. Smultron och blåbär hann ätas innan vi kom fram till Hallbosjöns strandlinje.

Jag plockade upp en tordyvel så att den fick se sig omkring

Barnen accepterade promenaden eftersom de också fick ta med sig badkläderna med ett halvt löfte om att det skulle gå att bada vid badplatsen längst spåret. Och naturligtvis var jag tvungen att infria mitt löfte när vi väl kom fram till platsen som heter Näset.

Omklädningsrum vid Näset, Vrena

En fin badplats med bryggor, badstegar och lagom långgrunt även för de minsta barnen. Jag fegade och tog aldrig med mig badbyxorna vilket jag nästan ångrade när solen för en kort stund bröt fram genom det gråa molntäcket.




Döttrarna använde sina nya baddräkter, köpta med tanke på den stundande medelhavsvistelsen. Dit vi ska har det för övrigt varit svalare än här i Norden, mer regn och åska och väderprognosen ser allmänt svajig ut. Nåja, vädret är en av alla saker vi inte kan rå på hur gärna vi än skulle vilja...

Hopp med synkroniserat näsnyp

Jag fortsätter testa min kameraryggsäck som klarar av kamerahuset med halvstort monterat objektiv samt ett eller ett par ytterligare objektiv. Den övre delen har plats för handduk och badbyxor samt ytterligare en del småkrafs. Funkar riktigt bra och är bekväm att bära. Men som med alla ryggsäckar lär jag bli rejält svettig längst ryggen om temperaturen stiger och ryggsäcken ska bäras en längre sträcka.

Strandblomma vid Näset
Ytterligare en strandblomma vid Näset

När barnen fått bada av sig (typ i en timme) så var det dags att åka den korta biten hem till Stigtomta. Barnen har fått upptäcka ännu en badplats inom hyfsat nära avstånd hemifrån. Nu är det full laddning mot finalen i herrarnas fotbolls-VM! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar