söndag 6 juli 2014

Rally i svartvitt

Jag gav mig ut i den svenska sommargrönskan under lördagen för att fotografera rally. Lördagskvällen veks åt bildredigering och bloggskrivande och du kommer åt inlägget med vidarelänkning till fler bilder HÄR. Nu på morgonen tittade jag igenom bildmaterialet en gång till och plockade ut några som jag gjorde om till svartvitt. Mest för att testa hur det skulle falla ut.



Jag har fotat rally ett par gånger tidigare och har onekligen en hel del kvar att lära. Jag tyckte t.ex. att Södermanlands Nyheters fotograf Hugo Leijon tog mycket mer innovativa och spännande bilder än vad jag överhuvudtaget tänkte på att försöka med. (Även om jag hade med mig vidvinkelzoomet...) Nåja, jag fann mig bra till rätta på den plats jag först sett ut på kartan över specialsträckorna.




Det som var lite extra spännande med den plats jag fotade flest bilar från var att jag kunde stå och fota och att kameran då var i höjd med vägbanan. Och som synes här ovan var bilarna ibland under vägbanans topp och då såg man inte ens hjulen fullt ut.



Grusstänket är en detalj som är häftig att fånga med kamerans snabba slutartider. För blotta ögat blir det mest bara damm och rök. Men det ska också sägas att vägdammet inte går hem för den pedantiske kameraägaren och att jag nog hellre skulle föredra regn framför damm.

Jag flyttade på mig längst specialsträcka 3

Allra roligast var att fota de gamla klassiska bilarna. Och här tror jag att det svartvita formatet passar alldeles extra. Undrar hur det var att fota t.ex. rally på den gamla analoga tiden?

Volvo Amazon
Ford Falcon

Samtliga bilder i detta inlägg har jag tagit med min Canon 1D Mark III och mitt Canon 70-200 mm/2,8. Avståndet var perfekt och denna kamerakombo är ruskigt snabb. Det är inte helt lätt att sätta skärpan på motiv som rör sig snabbt rakt mot kameran.

Porsche Carrera

Jag har nu dammat av utrustningen och ser fram emot att fota lite blommor härnäst. De står stilla och dammar inte fullt så mycket! :-)

4 kommentarer:

  1. Svartvita bilder på bilar som åker fort, hmmm. Mina första tankar går till Åsa-Nisse och Eulalia II men i avsaknad av stråkmusiken och en del modernare bilar gör att det nog känns som 2000-talet trots allt. Jag är alldeles för feg med att släppa loss med svartvita sportbilder men du visar att det helt klart går, får testa när det passar...
    Gillar första bilden bäst då den bäst speglar den fantastiska sommardagen som infann sig i lördags, så pass att asfalten blödde tjära där jag hade ställt bilen.
    Dammsugaren fick bekänna färg på lördagskvällen, så nu är man redo för nästa event!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första bilden innehåller en viss dramatik som förstärks av det svartvita valet. Det är givetvis så att många av bilarna är så färgglada att det i mångt och mycket är snyggare med färg. Jag ville i alla fall testa på några av bilderna att konvertera dem för att "se vad som hände".

      Mina grejor överlevde nog dammet, söndagen veks nämligen åt några timmar på Rosvalla (blä) för att för första gången testa amerikansk fotboll (jippi!) Du lär se resultatet av detta försök på någon blogg inom kort. :-)

      Radera
  2. Jag har aldrig testat rallyfotografering. Men man vill väl visa att det går undan i skogarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att testa längre slutartider för att få "suddiga" hjul är ett sätt. Att panorera är ett annat. Jag testade inget av dessa knep utan levde på damm och grusstänk för att få lite känsla av rörelse. Måste alltså bli lite friare i tanken och tekniken för att ta bättre rallybilder.

      Radera