söndag 28 april 2013

En lek med få färger

Jag ägnar alldeles för lite tid i det digitala mörkrummet med mina bilder. Är nog mer för att snabb-dokumentera det jag ser och vad jag upplever. Inom  sportfotograferingen är det oundvikligt, inte bara för att jag själv inte kan regissera bilderna till vad jag själv vill, utan för att slutresultatet ska ut till allmänheten så fort som möjligt efter händelsen. När jag fotar för övrigt vill jag att det ska vara så dokumentärt som möjligt. Det jag sett vill jag förmedla till andra.

Idag har jag testat en bildbehandlingsteknik som jag inte lekt med tidigare. Kul att som omväxling jobba lite längre med en bild när den är fotograferad. För att få motiven gjorde jag mig ingen ansträngning. Jag gick helt enkelt ut på tomten och fångade upp ett par snapshots för att testa tekniken och för att visa exempel.

Kaffepanna vid sandlådan.
Mini-påskliljor i rabatten.

Genom att göra allt monokromt och sedan lyfta fram en del av bilden i dess ursprungliga färg koncentreras blickfånget till just den detalj som bildskaparen önskat. Bra eller dåligt? För mig var det kul att testa i alla fall! Men även en oredigerad bild kan ge samma resultat beroende på omständigheter och teknik vid fotograferingen. Den avslutande bilden på blåsippan (den är säkert 1,5 cm hög) har en omgivning som är svagt enfärgad och dessutom är skärpedjupet minimalt vilket lyfter fram den eller de detaljer som önskas framhävas.

Familjens alldeles egna blåsippa!

På återhörande!

1 kommentar:

  1. Jag har gjort många så kallade "cutouts" genom åren på flickr, en kul teknik som ibland funkar riktigt bra.

    SvaraRadera