torsdag 18 april 2013

Fönsterfotografering

Nä hörrni, inget vidare värst väder idag på morgonen. Jag hade inte hjärta att låta barnen gå eller cykla till skolan utan de fick skjuts med bilen. Och sedan drog jag på mig regnstället, gummistövlarna och en keps för att ge mig ut på en kortare promenad runt Åsby och Skillra. Någon kamera var liksom aldrig aktuell att ta med, lite rädd om grejorna är jag nog.

Funderade på om jag skulle testa vattendropps-fotografering hemma i köket efter promenaden men blev lite lat. Det är en hel del att plocka fram för att efter 200 bilder i bästa fall ha en eller två som är acceptabla. Så idag blev det några självporträtt i ljuset från köksfönstret. Jag fick förvisso plocka fram lite saker även för denna typ av fotografering. Kameran på stativ, en reflexskärm lutad mot ett par köksstolar och den lilla trådlösa fjärrutlösaren förstås.

No biggie, ganska raka och ärliga porträtt. Jag lade ner lite, lite tid på efterarbete. Konverteringen till svartvitt visade sig ganska svår då hudton och den röda tröjan spökade en aning för mycket för vad jag har kompetens för. (Gjorde en liten utflykt i Lightroom som jag mest använder för att hålla ordning på alla mina bilder men gav ganska snart upp då jag kände att jag inte visste i vilken ände jag skulle börja i detta kraftfulla program.)

Lite eftertänksamt. Förstärkte känslan med lite brus.
Regnet ser inte ut att ge med sig. Ännu.
Tittut, så här ser jag ut!

Nåväl, om inte motivet är bättre än så här kan i alla fall jag inte göra mer för att få till smickrande bilder... Men du slapp i alla fall se en blixtbild rakt in i badrumsspegeln med en halvsunkig mobiltelefon-kamera! ;-)

Snart skiner solen igen!

3 kommentarer:

  1. Kul att labba med kameran även inomhus, själv vågar jag inte mig på några prträttbilder med tanke på motivet, jag väntar istället på den soliga våren så jag får ge mig ut igen med kameran. ha en bra dag nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blundar hårt för att slippa se motivet... Eller annars får man jobba med förträngnings-mekanismerna! ;-)

      Tyvärr satte jag inte riktigt skärpan på någon av bilderna idag. Och det är vad jag tycker är svårast med självporträtten. Sedan borde jag kanske lära mig att redigera bättre för det tror jag är en viktigare del i porträtt än i t.ex. sport- och naturfotografering.

      Jag önskar även dig en bra dag! :-)

      Radera
  2. Och för alla som naturligtvis nu undrar så kan jag kort meddela att jag inte tjänar några pengar på att vara reklampelare för Umbro... ;-)

    SvaraRadera