tisdag 2 april 2013

Vårtecken

Jag bryter emellan påskrapporteringen med några dagsfärska bilder från Stigtomta. Trots att en hel del snö ligger kvar så har våren etablerat sig. Sedan mitten av förra veckan har nässelfjärilarna snurrat runt våra huvuden i vårsolens värme. Och någon gång under påsken har lärkorna kommit till oss. De drillade intensivt över de fortsatt snötäckta åkrarna när jag idag gick runt Skillra och Stigtomta skrot.

Snötäckta gärden och åkrar i början av april.

Även myrorna har hittat fram ur djupet av sina stackar. De kämpade i lager uppe på varandra i myrstackens södersluttning.



Den lilla bäcken innan jag når Skillra porlade försiktigt men det skedde bitvis fortfarande under en isskorpa.



Dagens promenad företogs när solen fått värma upp marken några timmar. Nersidan av denna sovmorgon blev att grusvägarna var slippriga, slaskiga och leriga. Jag har ju vant mig vid att traska på stelfrusna och tjälade ytor sedan ett par månader tillbaka. Nåväl, jag lärde mig också att jag inte kan ha lika mycket på mig som när promenaden sker i tidig morgontimme. Blev svettig...

Takmossan frodas.

Innan jag hunnit hem såg jag en örn som cirklade sig fram över Stigtomta. Den kom norrifrån och tog sig sakta söderut över Skillra och vidare. Som vanligt hade jag "fel" objektiv på kameran när en örn visar sig. Nu är ändå inte en örnbild tagen rakt underifrån på 100 meters håll särskilt bra oavsett objektiv men mitt enda bevis från dagens observation är lik förbaskat en bild tagen med ett macro rakt underifrån.

Majestätisk.

Mot nya äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar