söndag 21 april 2013

Sulskifte

Yes, äntligen. Vinterkängorna fick idag stanna hemma och de avsevärt lättare joggingskorna har fått göra årspremiär. Nu har grusvägarna torkat upp tillräckligt för att göra sulbytet.



Även idag fick jag på mig ett för tjockt laget kläder när jag gick iväg. Termometern sade +3 grader och inte tänkte jag på att solen snabbt värmde upp luften. Jag kommer ännu en gång att plåga dig som bloggläsare med bilder på en mängd småfåglar av mindre sällsynta sorter. Idag råkade det bara bli så. Men för att ge lite variation så blir det lite blandning i godisskålen.

Joggare som sprungit Salingerundan och är på väg upp på riksvägen.

Dagens första pippi blev sädesärlan. Den spatserade bokstavligen framför kameran.

Lite sprättig sådär en söndagsmorgon.

Den andra fågelbilden blev på en pilfink. Som du kommer att se i detta inlägg råkade detta bli den vanligaste småfågeln idag. Den första tycktes ha satt bo under takteglet vid Stora Ramshult.

Inte bofink utan pilfink som satt bo under takteglet.

Jag stannade till vid Göstas Loge uppe vid Tallstugan för att svara på Salingerundans sista tipsomgång nu i april. Denna gång klarade jag frågan utan större betänketid, vilket inte hört till vanligheterna.

Göstas Loge och ett Ryanair-plan i bakgrunden.

Vid Tallstugan satt en bofink och sjöng inne i en tall. Solen träffade den med nöd och näppe där inne bland grenarna.

Bofink inne i skogen.

När Salingevägen tagit mig ut ur skogsridån såg jag ett par kompisar från tidigare i vinter. Gulsparvarna (har jag i alla fall gissat mig till att det är) satt i en liten björk vid sidan av vägen. Ganska orädda verkar de vara och en smula nyfikna om man bara är försiktig.

Huvudet lite på sned.
Lite högre upp och med någon liten kvist framför ansiktet.

I början av Skolvägen brukar pilfinkarna surra runt ganska flitigt. Så även idag och därför kommer dagens andra pilfinks-bild.

Kvidevitt, eller vad den nu sa.

När jag ändå är inne på pilfinkar är det väl lika bra att klämma i med den tredje och sista bilden med det motivet. Denna satt längst ut på en fruktträdskvist och såg ganska kaxig ut. Jo, man kan se det på ögonen och hållningen... ;-)

Bästa läget och stöddig bara för det!

För att ge alla fågelhatare lite andrum avslutar jag istället med två blombilder. Det kommer snart en tid då säkert växter av olika slag kommer att dominera bildflödet här på bloggen. Eftersom jag själv inte har någon krokus på tomten får man ju tjuvfota grannarnas istället!

Grann-krokus.

Sista bilden är på någon slags snödroppe som, hör och häpna, står på min egen tomt. (Det är säkert något ogräs som jag borde rensa bort ögonaböj.)

Denna växt äger jag!

Ha en fortsatt härlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar