fredag 12 april 2013

Häromdagen...

...gjorde jag ett av mina sällsynta besök i residentstaden Nyköping. Egentligen har jag ingen speciell relation till Nyköping även om jag tillhört Nyköpings kommun sedan födseln. Men Nyköpingsbo har jag bara varit mellan 1986 till 1993, all övrig levnad har tillbringats utanför stan.

Nyköping bjuder en hel del fina vyer och intressanta byggnader. Det finns många exempel på gammal bebyggelse och Nyköpingsån som skär genom stadskärnan är en fotografisk pärla väl värd att ägna tid åt. I tisdags passerade jag som hastigast över torget och då tog jag de nedanstående bilderna. På kameran hade jag ett litet vidvinkel-objektiv, 28 mm, och på fullformat är det i alla fall hyfsat vidvinkligt. Tillräckligt för att jag ska få vissa problem med distortion (förvrängning.) I landskapsbilder är detta sällan ett problem men i stadsbebyggelse med en massa raka vinklar syns det tydligt i ytterkanterna av bilden. Mitt 28 mm-objektiv är inte särskilt "bäst" så där måste jag oftast korrigera linsförvrängningen för att det ska se vettigt ut.

Stadshuset i Nyköping och snett bakom det står Rådhuset.
Vy över Stora torget i Nyköping.
Residenshuset med Nicolaikyrkan i bakgrunden.
Det "fallfärdiga" Culturum med läckande tak m.m.

Nä, jag håller mig 100 gånger hellre i naturen med skogen och fåglarna som sällskap. Men som omväxling kan stadsmiljön duga ibland...

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att Culturum förfaller, gillar annars arkitekturen.

    Som fotograf måste man ju vara beredd att använda kameran i alla tänkbara miljöer. Själv är jag lite allergisk mot vidvinkelobjektiv. Tycker det är bättre att ta en serie bilder med ett normalobjektiv och sätta ihop dessa.

    SvaraRadera
  2. Lite pinsamt att lokaltidningen behövde skriva om det eftersatta underhållet innan kommunen nu gått ut med att en miljon skulle skjutas till för att "lappa ihop" det värsta.

    99% av mina bilder är tagna med allt annat än vidvinkel. Men den senaste tiden när jag knatat runt i det sörmländska landskapet har jag kommit att uppskatta vidvinkeln allt mer. När jag får ihop pengar ska jag köpa ett begagnat 17-40 mm-zoom även om jag normalt sett hellre använder fasta brännvidder. Men det objektivet erbjuder mig möjligheten att ha det som ett bra walkaround.

    Jag har aldrig "satt ihop" bilder på något sätt men sett att du tillämpat det och skrivit om det på din blogg. Det verkar hemskt tidskrävande och kräver väl att inga förändringar sker framför kameran för att kunna lappa ihop en massa bilder? Använder du stativ för att få kameran att utgå från samma utgångspunkt när du tar bilderna?

    SvaraRadera