måndag 22 april 2013

Inte så mycket som en fjäder

Idag blir det inte en endaste liten näbb, klo eller fjäder bland bilderna. Jag lovar. En mulen morgon med hot om regn senare under dagen började i alla fall på sedvanligt vis med en promenad. Kamera, macroobjektiv samt joggingskorna blev mitt sällskap runt Salinge. Helgens kalasväder och värme kändes plötsligt avlägsna. Gårdagens eftermiddag gick åt till att redigera några fotbollsbilder jag fick för mig att ta i samband med en träningsmatch på Rosvalla i Nyköping. Längtan efter att få fotografera fotboll blev för stor för att kunna stå emot. :-)

IK Tun 2 mötte Hargs BK 2 i träningsmatch.

Idag letade jag efter färg, form och "det lilla" med ögonen. Allt för att få variation och träning för foto-ögat. Allra först blir det en lägesrapport från rabarberlandet. Där kommer färgklicken med rött som är lite spännande. (Kirskålens gröna blundar jag för, detta eländiga ogräs som åtminstone gillas av kaniner och andra tama gnagare.)

Rabarbern har bråttom upp ur jorden.

Innan skolan passerar man en syrénhäck och på utsidan av den färgas marken blå av scilla. Bilden gör inte blommorna rättvisa, men färgen lyfts fram i alla fall.

Scilla som skimrar i vitt och blått.

En växt som verkar tidigt igång är smultronen. De små bladen lyser gröna på en annars ljusbrun botten som utgörs av torrt och dött gräs.

Smultronblad.

En titt på en stor och sedan länge stendöd gammal tallstam gav nästa bild. Insektslarver har levt gott där länge.

Tallstam. Död sedan länge.

Allra mest tycker jag att tussilagon lyser upp så här tidigt på våren. Deras gula lyster flyger emot en från den brungråa omgivning de växer i.

Tussilago.

Jag hittade inte bara naturtema på bilderna idag. I och för sig har följande bild naturen som viktigt element. Det är en mötesskylt som fått sällskap av någon lav.

Mötesskylt med lav.

Jag plockar fram en nytagen bild som endast är en svag variation på ett tidigare valt tema. Vid kyrkbyn sitter det en trafikspegel som idag fick återge världen på ett diffust och mindre perfekt sätt.

Mulen måndagsmorgon.


Jag tackar för idag!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar spegelbilden, skulle kunna bli en kul serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle kunna gå att pressa ur en eller annan bild ur spegeln. Vinklarna erbjuder något alternativ till och som sista utväg blir det ett självporträtt i spegeln. :-)

      Tack för din kommentar Stefan!

      Radera